Okei, olet juuri käynnistämässä uutta Facebook-markkinointikampanjaa ja mietit, käytätkö juuri huomaamaasi “maksettu tykkää” -vaihtoehtoa vai et. Mikä voisi olla niin väärin, että käytät muutaman taalan uuden Facebook-sivusi käynnistämiseen? Se näyttää varmasti nopealta tavalta saada pallo pyörimään, ja tiedät kuinka kauan voi kestää, ennen kuin ensimmäiset 50 tai 100 tykkäystä saadaan sivullesi. Suuret yritykset ovat tehneet tätä jo jonkin aikaa, eikä niillä näytä olevan mitään ongelmaa tämän toiminnan kanssa. Tässä artikkelissa tarkastellaan tarkemmin, miksi tämä voi olla tai ei ole hyvä idea, ja jätämme lopullisen valinnan sinun tehtäväsi. Se on loppujen lopuksi sinun kampanjasi ja sinun rahasi!
Sooo… Miksi vaivautua?
Ajattele vain aikoja, jolloin olet aiemmin perustanut Facebook-sivun ja olet odottanut ensimmäisen tykkäysaaltosi rokkaamista. Se voi viedä jonkin aikaa, eikä kukaan meistä nuorene täällä! Joten miksi et käyttäisi muutamaa taalaa ja saisi 50 tai jopa 100 tykkäystä brändillesi? Se on kivuton prosessi, ja ne alkavat suoratoistaa muutaman minuutin kuluttua uuden maksullisen Facebook-mainoksesi luomisesta. Nämä kaikki tulevat tietysti väärennetyiltä tileiltä, etkä saa enää vuorovaikutusta näiltä pahoilta pojilta, mutta ainakin sivusi näyttää paremmalta, vai näyttääkö?
Niin hyvin, toistaiseksi
Okei, Facebook-markkinointikampanjaasi on kulunut viikko ja sivullasi on 100 tykkääjää, joten mitä tapahtuu seuraavaksi? Kutsumasi ihmiset, todelliset ihmiset, huomaavat, että sivullasi on jo suuri määrä tykkäyksiä, ja ehkä tämä vakuuttaa heidät myös tykkäämään sivustasi. Koska se varmasti näyttää todelliselta, ja sisältösi on myös melko tuoretta. He saattavat uskoa, että tykkäämisesi ovat seurausta uskottavuudestasi, ja he voivat mahdollisesti viipyä siellä koko ajan.
Mutta ehkä…
Ongelmana tässä on se, että todelliset vierailijasi eivät ole tyhmiä, ja heti kun he näkevät, että kukaan tästä maagisesta 100 tykkääjästä ei todellakaan puhu brändistäsi, he saattavat nähdä totuuden. Ja kun he alkavat ymmärtää, että olet maksanut väärennetyistä tykkäämisistä, he eivät välttämättä ole kovin vaikuttuneita. Jos yrität jo huijata heitä, mikä mahdollisuus sinulla on vakuuttaa heidät, kun sillä on todella merkitystä? Luottamus on sosiaalisen median kannalta kaikki kaikessa, ja kun he alkavat puhua sinusta ja brändistäsi negatiivisella tavalla, olet paahtoleipä!
Mitä sitten?
Jos Facebook-sivusi käsittelee kasviöljyjätepohjaisia alberta-pohjaisia tuotteita, ala tavoittaa nämä ihmiset luonnollisella tavalla. Yritä unohtaa, että maksat väärennetyistä tileistä pitääksesi brändistäsi, koska se ei vain toimi – koskaan! Pysy kokeilemissa ja luotetuissa menetelmissä ja jätä maksetut tykkäykset niille, jotka eivät voi luoda tarpeeksi kunnollista sisältöä!